Achtergrond info bij de (samengestelde ) Gezinsworkshop in:Artikel "Communiceren met de kwast! door Astrid Bakkum, in de Kids editie van de In de Kijker dd januari 2019
Schilderen met je (samengestelde) gezin is niet alleen leuk, maar je kan tegelijkertijd ook veel informatie over concentratie, fantasie, motoriek, zijn/haar leerstijl, het zelfbeeld en de belevingswereld volwassenen en kinderen krijgen.
Afhankelijk van de leeftijd en ervaring kunnen kinderen zich technieken aanleren en toepassen. Het jonge kind kent veelal geen schroom om zich lekker uit te leven in kleuren en vormen. Helaas wordt ons snel aangeleerd binnen de lijntjes te kleuren en wordt teken – en schilderwerk beoordeeld in termen van cijfers, goed en fout. Logischer wijs maakt dit de kinderen eerder onzeker en minder vrij in hun expressie. Tel daar de invloed van de peer-group bij op en ik zie meisjes van rond de 10 jaar naast elkaar, allemaal dezelfde vlinders of iets dergelijks schilderen.
Het penseel als ‘talking stick’.
Binnen het gezin ontstaan in verloop van de tijd bepaalde patronen van communiceren met elkaar. In eerste instantie nemen ouders hierin het initiatief en zijn zij rolmodel voor hun kinderen. Toch hebben veel ouders weleens moeite bij het contact maken met hun kind en praten naar hun idee weleens ‘tegen een muur’. Gelukkig kun je hier over veel nuttige literatuur en tips in de boekhandel vinden.
Maar woorden geven aan gedrag en gevoelens (verbaliseren) is voor kinderen nog best lastig en daardoor vervelend. In het atelier (maar dat kan thuis natuurlijk ook) vraag ik de ouders eens mee te gaan in de fantasie en het verhaal van het kind bij het schilderen. Zo maak je weer contact met elkaar. Door je als ouder tijdens het schilderen aanvankelijk wat terughoudend op te stellen geef je het kind de ruimte om ‘ op verhaal ‘ te komen.
Is het hele gezin eenmaal lekker bezig, dan kun je bijvoorbeeld eens vragen wie of wat het kind symboliseert op het doek, of de ‘setting’ op het doek te vergelijken is met een situatie thuis of op school etc.
Met het penseel in de hand kun je tieners door middel van humor op het doek op subtiele wijze een spiegel voorhouden. En zo sportief zijn dit andersom ook te incasseren!! Kortom, er wordt gecommuniceerd! Iedereen kan mee doen, en er zijn altijd weer van die onverwachte verrassingen; voor mij en voor de familie. Teken- of schildertalent ontpopt zich soms uit onverwachte hoek, het ‘drukke’ kind kan zowaar een uur lang geconcentreerd bezig zijn, een onzekere tiener neemt het voortouw om een schetscompositie op te zetten en groeit in haar leidersrol, etc.
Bij de nabespreking kan er nog even teruggekeken worden op de samenwerking. En natuurlijk worden in royale hoeveelheden pluimen aan elkaar uitgedeeld. Het kunstwerk kan als aandenken thuis aan de muur.
Astrid Bakkum, Atelier Met Stip.
M info@ateliermetstip.nl T 06 24639490